برچسب پوستی لاغری

 

چاقی یکی ازعمده‌ترین معضلات قرن حاضر در حوزه سلامت عمومی به حساب می‌آید و با وجود درمان های بسیاری که برای آن ارائه شده است، هنوز هم چاقی به عنوان معضل جامعه کنونی محسوب می شود. درحال حاضر، روش‌های درمان چاقی شامل محدود کردن مقدار غذا، افزایش تحرکات فیزیکی، استفاده از داروهای گوناگون و روش‌های مختلف جراحی است. اغلب روش های ارائه شده برای درمان به علت عوارض جانبی نامطلوب یا تأثیر ناچیز، پس از مدتی کنار گذاشته شدند. درمان‌های مرسوم دارویی برای درمان چاقی وابسته به سیستم عصبی مرکزی و یا مکانیسم‌های متابولیکی محیطی برای سرکوب اشتها و یا افزایش مصرف انرژی هستند. پیشرفت‌های اخیر در درمان چاقی نیز به چند دارو محدود شده است. در بیشتر داروها، تنها جزء کوچکی از آنها به محل مناسب در بدن می رسد و بخش اعظم آن طی متابولیسم و ترشح آنزیم دفع می گردد. روشی که یک دارو توسط آن رهایش می یابد بر کارایی آن تاثیر قابل توجهی دارد. هر دارویی یک محدوده درمانی بر حسب غلظت دارد، که بالای این غلظت سمی و پایین آن بی اثر می باشد. معمولا دوز داروهای متداول منجر به جابجایی این حدود از سمی به بی اثر بودن در فواصل مصرف دارو می گردد. راه حل مناسب برای حل این مشکل استفاده از سامانه های رهایش کنترل شده دارو می باشد که در آن مولکول دارو به آهستگی رها شده و تغییرات غلظت آن با زمان قابل صرفنظر کردن باشد. اصطلاح رهایش کنترل شده غالبا اشاره به رهایش مولکول های زیست فعالی می کند که از حالت اتصال به وضعیت قابل انتشار تبدیل شده به طوری که بتوانند عملکرد بیولوژیک خود را اعمال کنند. به عبارت دیگر هدف از رهایش کنترل شده عرضه مولکول های زیست فعال در یک غلظت بهینه است بدین معنی که غلظت آن ها نه آنقدر کم باشد که فاقد اثر دهی لازم و نه آنقدر زیاد که سبب عوارض سمی شود.

طرح مساله:

چاقی علاوه بر این که خود یک بیماری ظاهری در نظر گرفته می شود مقدمه طیف وسیعی از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون، دیابت و انواع سرطان ها است. این بیماری ها علاوه بر اینکه سلامت و جان افراد را تهدید می کند سالیانه هزینه های هنگفتی را به نظام درمانی و سلامت کشور تحمیل می نماید. در صورتی که راهکاری کاربردی با مقبولیت عمومی بالا پذیرفته شود، علاوه بر بهبود سلامت و سبک زندگی شهروندان به طور غیر مستقیم کاهش چشمگیری در هزینه ها و پیچیدگی های درمان بیماریهای تابعه آن را خواهد داشت که از این نظر منافع بزرگی برای کشور در بر خواهد داشت.

با توجه به تمرکز مطالعات دارویی بر ارائه روشهای غیر تهاجمی دارورسانی، استفاده از روشهای دارورسانی پوستی در حال حاضر در دنیا بسیار مورد توجه است. با این وجود هنوز موانعی در عمومی سازی این روش به منظور استفاده برای طیف وسیعی از داروها وجود دارد و تعداد کمی دارو که به صورت پوستی دارورسانی میشود مورد تایید سازمانهای غذا و دارو هستند. ارائه روش موثری برای درمان چاقی موضعی با استفاده از روشهای دارورسانی پوستی میتواند ارائه دهنده راهکاری برای انواع دیگر داروهایی باشد که دارورسانی آنها به صورت غیر تهاجمی یک ضرورت به نظر می رسد.

ارائه روشی برای درمان چاقی با استفاده از برچسب های پوستی مزیت بزرگی بر روش های دیگر درمان چاقی دارد. این روش در صورت به ثمر رسیدن می تواند هزینه های درمان را کاهش دهد. علاوه بر این معضلی که این روشها دارند در حال حاضر مقبولیت پایین از طرف بیماران است. عمده روش های موجود به دلیل نیاز به دستگاهها ویژه، جراحی و یا استفاده از ابزارهای خاص امکان استفاده توسط خود بیمار را به صورت شخصی ندارند. برچسب های پوستی به راحتی و تنها با ارائه دستور العمل استفاده می توانند توسط خود بیماران به کار روند و این مسئله کاربرد آنها را توسط طیفی از بیماران که روش های موجود را به راحتی نمی پذیرند میسر می سازد.

مطالعات بازار ایران:

طبق آمار WHO در سال 2016 در ایران: شیوع چاقی و اضافه وزن بین جوانان 18 سال به بالا  %8/25  و  %6/61 است. رئیس دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تمامی استان های کشور با معضل چاقی روبه رو هستند و استانی نیست که وضعیت مناسبی در این رابطه داشته باشد. شدت مسئله در استان های شمالی و مرکزی کشور مانند آذربایجان، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، سمنان و یزد بیشتر است والگوهای غذایی در این مناطق باعث شده که کالری بیشتری نسبت به دیگر استان ها دریافت شود.

 

3 آذر1392: رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم ایران گفت: یک سوم جمعیت کشور معادل ۲۵ میلیون نفر دارای اضافه وزن و یا چاقی هستند که از این تعداد ۴۳ درصد را مردان و ۵۷ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

 

25 آبان 1390:  دکتر علی‌اکبر سیاری، معاون انجمن پیشگیری و درمان چاقی گفت: “1.1 میلیارد نفر در جهان دچار اضافه وزن و چاقی هستند که 25 میلیون نفر از آنها را ایرانیان تشکیل می‌دهند. 60 درصد از افراد بالای 20 سال در ایران دچار اضافه ‌وزن و چاقی هستند. همچنین 12 تا 18 درصد از نوجوانان ایرانی اضافه وزن داشته و 5.6 درصد از آنها چاق محسوب می‌شوند.”

۰۴ خرداد ۱۳۹۵: معاون فرهنگی، آموزش‌ و پژوهش وزارت ورزش و جوانان گفت: آمار اضافه وزن و چاقی در کشور ایران دو برابر میانگین جهانی است به طوری که ۶۳ درصد مردم کشور ایران اضافه‌ وزن دارند.

 

طبق آمار WHO  سال 2016 در ایران:

شیوع چاقی بین جوانان 18 سال به بالا  %8/25

شیوع اضافه وزن بین جوانان 18 سال به بالا  %6/61

 

رقبا

  • جراحی: رییس بیمارستان شریعتی: 40% مرگ و میر سالانه به چاقی و دیابت ارتباط دارد. سالانه 7000 عمل جراحی چاقی در کشور بین 10 تا 30 میلیون تومان انجام می‌شود. و 500000 ایرانی به جراحی به عنوان اخرین راهکار نیاز دارند.

قیمت جراحی هر ناحیه 5/3 میلیون تومان است.

  • قرص های لاغری: افزایش فشارخون و قندخون، بی خوابی، ضعف، مشکلات کبد، پس از مدتی اعتیاد به قرص ها ایجاد می شود.
  • رژیم درمانی و متخصصان تغذیه

 

اقدامات انجام شده:

  1. مطالعات کتابخانه اي و مقايسه بين پليمر هاي زیست سازگار موجود جهت بررسي ويژگي هاي به منظور ساخت ناوفیبر مناسب برای رهایش دارو
  2. در فاز بعدي پلیمر مورد استفاده در الكتروريسي انتخاب شده در حلالي كه داراي بهترين خواص پلي الكتروليتي مي باشد براي دستيابي به الياف با پایینترین قطر ممکن الیاف بر حسب نانومتر و با بالاترین میزان تکرار پذیری روش سنتز براي حصول بهترين پاسخ رهایش انجام شده است.
  1. نوع داروی ضد چاقی و عملکرد آن در هنگام بارگذاری و رهایش از نانوساختار ارزیابی شده است.
  2. در ادامه بهينه سازي شرايط با تغييرات پارامترهاي الكتروريسي مانند غلظت و نوع پليمر، ولتاژ، نوک سوزن تا جمع کننده و غلظت دارو انجام شده كه بر اساس آن می توان به مورفولوژي و دانسيته نانو فيبري با میانگین قطر بسيار پايين و نیز کمترین توزیع قطری دست يافت.
  3. آزمون هاي آناليز XRD و FT-IR و زاويه تماس و آزمون تخريب و آناليزهاي ميكروسكوپ الكتروني مانند  AFM، SEM ، TEM و FE-SEM آزمون خواص مكانيكي براي مشخصه يابي هاي فيزيكو شيميايي پچ انجام شده است.
  4. در ادامه نانوفیبری كه با پارامتر هاي بهينه شده ريسيده مي شوند مورد بررسي قرار گرفته و داربست هايي كه خواص لازم فيزيكوشيميايي و زيستي را دارا بود به عنوان پچ مناسب معرفي و مورد استفاده قرار گرفت.
  5. با استفاده از سل نفوذپذیری چاین مقدار رهایش دارو از طریق پوست مورد بررسی قرار گرفت.
  6. عملکرد پچ پوستی بر روی مدل حیوانی (تست خون و سمیت کبدی)آزمایش شد.